T/S MAID OF ORLEANS.

Byggd 1949 av Wm Denny & Bros., Dumbarton, Skottland.

Varvsnummer. 1414.

Dimensioner. 103,94 x 15,24 x 5,49 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 3776/ 2776/ 570.

Maskineri. Två Parsons ångturbiner.

Effekt. 11000.

Knop. 22,0.

Passagerare. 1400.

Bilar. 25-30 (lastas med kran)

IMO. 5217543. 

1948 09 17. Sjösatt.

Levererades 18 maj 1949 till British Transport Commission, Southern Region, London, England.

1949 06 13. Avgick Dumbarton mot Southampton.

1949 06 22. Gjorde fartyget en uppvisningstur för press och järnvägsfolk.

1949 06 23. Insatt mellan Folkestone - Boulogne.

1963 08. Fick sina förtöjningstampar runt propellern när hon skulle lägga till i Folkstone. Tog dykare två dagar att få bort repen.

1970 05 23. Insatt ett kortare tag i "Golden Arrow" trafik mellan Dover - Calais.

1972 07 20 - 1972 07 22. Kort insatts mellan Weymouth - Guernsey - Jersey.

1972 08 07. Sista dagen i trafik mellan Folkestone - Boulogne.

1972 08 09 - 1972 09 30. Insatt för "Golden Arrow" trafik mellan Dover - Calais.

1974 06 28 - 1974 07 08. Insatt mellan Weymouth - Guernsey - Jersey.

1975 09 27. Sista dagen i trafik. 

1975 09 30. Upplagd i Newhaven.

1975 11 03. Efter en kollision i Newhaven, fick fartyget skador på fören.

1975 11 06. Bogserad mot Spanien av IBAIZABEL TRES.

1975 11 09. Ankom Steelnorte S.L., San Esteban de Pravia, Spanien för upphuggning.

T/S MAID OF ORLEANS.

Tillbaka till British Railways.

© 2016 faktaomfartyg.